Verstandig zonnen

Verstandig zonnen

Langdurig zonnen wordt afgeraden, maar we willen met mooi weer allemaal naar het strand. Wanneer u toch de zon ingaat doet u er verstandig aan uzelf en uw huid zo goed mogelijk te beschermen. Zon verstandig. 

 

Lees onderstaande tips en minimaliseer de schadelijke effecten van de zon.

  1. Laat de huid voorzichtig wennen aan de zon. Door regelmatige milde blootstelling aan het zonlicht ontstaat er meer pigment in de huid en wordt de huid iets dikker. Dit werkt als een natuurlijke bescherming, zodat je op den duur langer in de zon kan blijven zonder te verbranden.
  2. Voorkom verbranding van de huid. Ook wanneer het bewolkt is, achter glas en onder water kun je verbranden. Lees meer: gevaren van de zon.
  3. Vermijd de volle zon tussen 12.00 uur en 15.00 uur 's middags. Dan staat de zon het hoogst en is deze het meest krachtig.
  4. Draag beschermende kleding. Donkere en dicht geweven stoffen laten minder UV-straling door. Je kunt dit zelf controleren door de stof tegen het licht te houden. 
  5. Gebruik een pet of een hoed om het hoofd goed te beschermen tegen de zon.
  6. Smeer onbedekte huid een half uur voordat u de zon ingaat goed in met een anti-zonnebrandmiddel. Na het zwemmen en elke twee uur opnieuw smeren.
  7. Houd rekening met uw huidtype en de zonkracht. Dit geeft informatie over hoe snel u kunt verbranden.

Extra tips speciaal voor kinderen

Gaat u met uw kind de zon in? Volg naast bovenstaande tips ook de volgende adviezen op.

  1. Bedek de huid met beschermende kleding. Bij kinderen is het belangrijk ook de armen en benen te beschermen.
  2. Bij oudere kinderen beschermt een zonnebril met goede UV protectie tegen het ontstaan van staar.
  3. Vermijd speelgoedzonnebrillen (zonder UV protectie). Door de donkere glazen worden de pupillen groter en kan het zonlicht beter in het oog dringen en schade veroorzaken.

Houd kinderen jonger dan 1 jaar altijd uit de directe zon en gebruik minstens factor 20.

Kinderen met bepaalde huidaandoeningen, bijvoorbeeld xeroderma pigmentosa, zijn extra gevoelig voor zonlicht. Kijk voor de specifieke adviezen per aandoening in ons ABC. 

Anti-zonnebrandmiddel

Anti-zonnebrandmiddelen moeten gezien worden als aanvullende maatregel. Ze houden nooit alle UV-straling tegen. Het dragen van beschermende kleding is het beste. Neem een beschermingsfactor die goed bij uw huidtype past. Gebruik tot de leeftijd van 16 jaar altijd factor 20-30, onafhankelijk van het huidtype en houdt baby’s onder de 1 jaar altijd uit de zon. 

Anti-zonnebrandmiddelen zijn na aankoop ongeveer twee jaar houdbaar. Laat het middel niet in de volle zon staan, hierdoor loopt de beschermingsfactor terug.

De meeste anti-zonnebrandmiddelen bieden bescherming tegen UVB-stralen, deze zijn het schadelijkst en zorgen voor verbranding. Op het etiket staat of het ook tegen UVA straling bescherming biedt. Dit is belangrijk voor mensen met een zonneallergie , omdat daar UVA straling ook een rol bij speelt. Net als bij de veroudering van de huid.

Op het etiket vindt u de zonbeschermingsfactor (SPF). Stel dat u zonder insmeren tien minuten in de zon kunt zijn zonder dat de huid verbrand, dan beschermt factor 15 u ongeveer 15 keer tien minuten voor de zon. Lees meer over verstandig zonnen op de website van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie.